Nakke

Du er her: Forside \ Symptomer \ Nakke
Nakkesmerter
Smerter og/eller stivhed i nakkeskulderåget kan skyldes flere ting

Smerter og/eller stivhed i nakkeskulderåget er en meget hyppig årsag til, at patienter opsøger en kiropraktor. Symptomerne kan skyldes flere ting. Ved yngre patienter er det oftest en kombination af muskelspændinger og ledaflåsning mellem nakkens hvirvler. Allerede fra 35 års alderen ses ofte en yderligere medvirkende faktor i form af slid og degeneration.

Patienter i alle aldre henvender sig med disse symptomer, men vi ser desværre en kraftig stigning blandt børn og unge helt ned til 10 års alderen, hvilket i mange tilfælde har sammenhæng med meget stillensidden aktiviteter og specielt brug af PC, bærbar computer og/eller ipad/tablets.

Diskusprolaps i nakken

Mellem nakke- og ryghvirvlerne ligger en bruskskive/diskus. Diskusen er opbygget af en ydre bruskskive og en indre kerne med en blød/geleagtig substans. Ved slid eller akut traume eller uheld kan der opstå revner i skiven. Når den indre gelesubstans bevæger sig ud til kanten af bruskskiven/diskus og gør diskussen større på dette område kaldes det en diskusprolaps.

Tryk på nerverødder

Hvis diskusprolapsen sidder lige ved nerverødderne, vil der komme tryk på nerveroden, og man får smerter eller summen i armen. Det starter ofte med nakkesmerter og periodevis symptomer i armen. Over tid tager armsymptomerne til, og ofte vil armsmerterne være markant værre end nakkesmerterne. Der kan være tale om meget kraftige, jagende smerter.

Nattesøvn

Ved de fleste problemer i nakken – og specielt ved nakkediskusprolaps – vil nattesøvne værre forstyrret. Der er tit bestemte stillinger og holdning af arm og nakke, der forværrer symptomerne og ligeledes andre stillinger, der mindsker smerterne – fx at have armen hvilende over hovedet.

Behandling og medicin

Smerterne ved nakkediskosprolapser er oftest så kraftige, at patienten har brug for en effektiv smertelindring i form af medicin. Kiropraktoren vil i så fald koordinere dette med patientens læge.

Behandling af nakkediskusprolapser består af den korrekte smertelindrende medicin, aflastning af prolapsområdet – bl.a. ved holdningskorrigering – styrkeøvelser samt McKenzie-øvelser. Desuden er det meget vigtigt at følge udviklingen af nerverodspåvirkningen. Tager den til, så der fx kommer lammelser af en eller flere muskler, skal skal operation overvejes. Heldigvis sjældent nødvendigt med operation – til gengæld må man regne med, at et typisk diskusprolapsforløb er langvarigt og kan tage fra to og op til seks måneder.

Har man slidgigt i nakken, kan selv en meget lille prolaps være nok til at give tryk på en nerverod. Sidder prolapsen på et gunstigt sted, kan den også være helt symptomfri. Fra MR-undersøgelser af lænderyggen ved vi, at op mod 30 % kan have lændediskusprolaps helt uden at have symptomer.

Refererende smerter

Har man nakkesmerter samt smerter i armen, skyldes det sjældent ovennævnte diskusprolapser og slidgigt. Mange muskelspændinger i nakke-, bryst- og specielt skuldermuskulaturen, samt dele af den øverste brystryg, kan give refererende smerter (‘reffered pain pattern’) til armen. Disse myoser eller ‘trigger points’ ses ofte i kombination med ledaflåsning i nakke og brystryg og i det hele taget ved muskelspændinger, som kan skyldes dårlige arbejdsstillinger, ensformigt gentagende bevægelse eller forskellige former for sport.

Piskesmæld

Piskesmældsskade opstår ved overstrækning og forstuvning af bløddelene i halshvirvelsøjlen som følge af en pludselig kraftpåvirkning af halsens og nakkens bløddele, typisk ved biluheld, hvor et køretøj påkøres bagfra, fra siden eller forfra. Skaden kan også forekomme ved andre typer af uheld.

En akut piskesmældsskade kan betragtes som en forstuvning af nakken. Man kan få langvarige problemer efter en piskesmældsskade og udvikle såkaldt whiplash-syndrom; en tilstand, som man i dag fortsat diskuterer årsagen til.

Hvordan føles en piskesmældsskade?

Typisk mærkes en piskesmældsskade som smerter i nakken, hovedpine og stivhed i nakkemuskulaturen inden for de første par døgn efter uheldet. Oftest vil smerterne og stivheden i nakken aftage i løbet af få dage til få uger.

Hvad skal du være opmærksom på vedr. piskesmæld?

Hvis du i forbindelse med en påkørsel/et bilsammenstød har været kortvarigt bevidstløs eller ikke er i stand til at huske dele af hændelsesforløbet, bør du søge læge inden for det første døgn. Det gælder også, hvis du får kvalme eller kaster op.

Du skal også søge læge med det samme, hvis du oplever voldsomme smerter i hoved eller nakke, eller måske sovende/stikkende fornemmelser eller smerter ud i skulderen eller armen. Det gælder også, hvis armen føles unaturligt tung.

Har du spørgsmål vedrørende nakkesmerter?

Kontakt klinikken via vores formular, mail eller telefon.

Kiropraktor i Aarhus
Stemmetræner i århus
Kiropraktor i Aarhus
Læs mere om følgende nakkeproblemer