Hovedpine

Hovedpine er en af de primære årsager til, at patienter besøger Højbjergklinikken. Klinkkens brede behandlingstilbud med bl.a. kiropraktor, fysioterapeut, massør, akupunktør, mensendieck og psykolog giver os mulighed for at lave et individuelt tilpasset og effektivt behandlingstilbud til mange hovedpinepatienter.

Hovedpine kan have mange årsager. De hyppigst forekommende årsager er spændingshovedpine, nakkehovedpine og migræne.

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine er kendetegnet ved, at den ofte kommer snigende op af dagen, typisk med smerter eller trykkende fornemmelse i tindingerne, og ofte spreder sig til hele hovedet.

Spændingshovedpine kommer som regel fra problemer i nakke/skulderåget. Den underliggende årsag kan være muskel- eller ledproblemer,  hvor som helst i kroppen. Er der skævheder eller overbelastninger, vil kroppen altid forsøge at rette op, så hovedet og øjnene kommer til at orienterere sig vandret, hvilket kan belaste nakkemuskulaturen meget. Dårlige arbejdsstillinger er en anden typisk årsag. Dette ikke kun ved voksne patienter, men i stigende grad ved børn helt ned til 10 års alderen – ofte er det ved børnene relateret til uhensigtmæssig brug af PC, bærbar eller andre konsoller/spil.

Nakke/cervikogen hovedpine

Nakke/cervikogen hovedpine har mange ligheder med spændingshovedpine, og mange med nakkehovedpine har også spændingshovedpine.

Der er, som navnet antyder, tale om en hovedpine, der stammer fra nakken, og ofte vil symptomerne også starte med hovedpine fra nakken, trækkende op over baghovedet. Ofte er nakkehovedpine kraftigere end spændingshovedpine, og i modsætning til spændingshovedpine er den der ofte allerede om morgenen.

Nakkehovedpine kan være udløst af låsninger eller fejlstillinger i nakkens led, hvilket medfører muskelspændinger i nakken. Da nakkens led og muskler er meget vigtige i stillingssansen, ser man tit, at patienter med nakkehovedpine har smerter ned langs nakken samt symptomer som svimmelhed, kvalme/utilpashed, og synsforstyrrelser. Symptomer, som mange patienter forveksler med migræne.

Migræne

Migrænehovedpine giver meget kraftige smerter, der ofte sidder på den ene side af hovedet, tit omkring øjet.

Ved mange migræneanfald kan der være forskellige ledsagende symptomer. Når der er synsforstyrrelse inden et anfald, kaldes det et prodrome. Ofte er der dog også synsforstyrrelser, kvalme, opkast samt lyd- og lysoverfølsomhed under et migræneanfald.

Et migræneanfald kan vare fra timer til flere dage. Mange migrænepatienter kan lindre og til en vis grad kontrollere deres anfald med migrænemedicin.

Migrænepatienter lider ofte også af spændings- eller nakkehovedpine, og behandling af nakkens muskler og led har ofte en gavnlig effekt på disse hovedpiner. Vi ser ofte, at behandling nedbringer hyppigheden og intensiteten af migrænerne.

Har du spørgsmål vedrørende hovedpine eller migræne?

Skriv til os nedenfor, så vender vi tilbage.

:
CAPTCHA Image

Mandag 8.00 - 18.00
Tirsdag 7.00 - 17.00
Onsdag 8.00 - 17.00
Torsdag 8.00 - 18.00
Fredag 7.00 - 15.00

Man - tors 8.00 - 17.00
Fredag 8.00 - 15.00
Højbjergklinikken - kiropraktor m.m. | Oddervej 91, 8270 Højbjerg Aarhus  | Tlf.: 86180086 | info@hoejbjergklinikken.dk