Allergi/høfeber

Du er her: Forside \ Symptomer \ Allergi/høfeber
Behandling af allergi og høfeber
ved akupunktør

I Kina har man igennem flere tusinde år anvendt akupunktur til at lindre allergiske tilstande. I Vesten har Verdenssundhedsorganisationen WHO nu tilføjet allergi og astma til listen over lidelser, hvor akupunktur er særlig velegnet til behandling. Se evt. danske-akupunktoerer.dk.

Symptomer på allergi/høfeber

Symptomerne på allergi/høfeber er typisk: tilstoppede luftveje, nysen, kløende øjne og næse oftest forårsaget af pollen (birk, græs og bynke). Andre kan have allergi overfor støv, husdyr og/eller visse former for fødevarer.

Allergi er indenfor de seneste 20 år blevet mere og mere udbredt, og mange mennesker oplever perioder med nedsat livskvalitet, øget medicinforbrug samt risiko for udvikling af krydsallergi. Der er derfor i dag mange, som med god virkning bliver behandlet med akupunktur for at dæmpe eller fjerne symptomerne.

Når man udvikler allergi/høfeber, sker der en overreaktion i kroppens immunsystem overfor udefrakommende partikler som græspollen eller husstøv, også kaldet allergener. Kroppen opfatter allergenerne som “farlige” og danner histaminer, der fremkalder symptomer som tæt næse, rindende kløende røde øjne samt nysen.

Det er individuelt hvor megen allergenpåvirkning der skal til, før man får allergisymptomer, men symptomerne viser sig typisk kort tid efter man er blevet udsat, for det man ikke kan tåle.

Akupunktur-behandlingen af allergi/høfeber

Akupunktur kan være med til at reducere generne fra allergi/høfeber eller helt afhjælpe dem. Dette sker ved at regulere din krops immunforsvar samt styrke slimhinderne i øjne, næse samt i mave og tarm.

Det er forskelligt fra person til person, hvor mange behandlinger der er brug for, da det afhænger af, hvor kraftig en allergi du har.

Behandlingen består typisk af en kombination af krops- og øreakupunktur. Første behandling påbegyndes, når de første symptomer begynder. Der behandles 2-3 gange med 14 dages interval. Året efter gives en behandling, før symptomerne starter.

Rygestop med akupunktur

Ved rygeafvænning anvendes øreakupunktur.

Læs mere om rygestop med akupunktur

Akupunktur-behandling af ufrivillig barnløshed

Akupunktur har en dokumenteret positiv effekt i forhold til infertilitet.

Læs mere om behandling af ufrivillig barnløshed/infertilitet med akupunktur

Om behandlingen med akupunktur

Ved første behandling afdækker akupunktøren evtentuelle ubalancer i kroppen ved hjælp af samtale, tunge- og pulsdiagnose. Der anvendes udelukkende mikrotynde sterile engangsnåle, som stikkes i bestemte akupunkturpunkter.

Selve behandlingen varer fra ½ til 1 time.

Antallet af akupunktur-behandlinger er individuelt, men oftest vil der opnås bedring efter 3-4 behandlinger.

Læs om klinikkens akupunktør Kristin Eskelund

Bemærk
Akupunktøren er på klinikken mandag og onsdag.